„Bezpieczny Autobus” straszy pasażerów
2014-09-30 21:28:36
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (a konkretniej jego internetowy serwis) sugeruje, że autobusy legnickiego MPK mogą nie być bezpieczne. Czy pasażerowie miejskiej komunikacji rzeczywiście mają się czego bać?

Głośno ostatnio, za sprawą kontrowersyjnych spotów wizerunkowych, o usłudze „Bezpieczny Autobus”. Umożliwia ona każdemu sprawdzenie, za pośrednictwem internetu, podstawowych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), dotyczących autobusu o danym nr. rejestracyjnym.

Możemy dowiedzieć się w ten sposób, czy jest on zarejestrowany, ma opłacone ubezpieczenie i ważne badanie techniczne. Jeżeli w choć jednym przypadku odpowiedź brzmi „nie” wiemy, że autobus w ogóle nie powinien poruszać się po drogach. Właśnie w tej sprawie napisał do nas Czytelnik.

– Po obejrzeniu reklamy w telewizji publicznej, z ciekawości sprawdziłem pojazdy legnickiego MPK w internecie. Jednak trochę się zdziwiłem, bo jedne autobusy mają ważne badanie techniczne i ubezpieczenie OC, a inne nie – twierdzi i przesyła kilka numerów rejestracyjnych pojazdów miejskiego przewoźnika, pytając: – Czy powinniśmy się obawiać legnickich autobusów MPK?

Po krótkim sprawdzeniu okazuje się, że faktycznie – raporty CEP o części floty miejskiej spółki nie zawierają istotnych informacji. Jak się jednak okazuje, sprawa nie jest przesądzona. Sprawdziliśmy w MPK. Okazało się, że większość pojazdów, o które pytał czytelnik, w rzeczywistości posiada ważne dowody rejestracyjne. Wyjątkiem były wozy o nr. bocznych 203 oraz 219, które faktycznie nie przeszły przeglądu rejestracyjnego. Ale to dlatego, że…

– Są wycofane z eksploatacji i do końca 2014 roku zostaną fizycznie zlikwidowane – mówi kierownik Działu Przewozów MPK Stefan Maciejowski.

Na ulicach więc już się nie pojawiają. Zwłaszcza, że autobus nr 219 stoi w bazie, niezdolny do jazdy po kwietniowym wypadku na al. Piłsudskiego.

http://moto.lca.pl/legnica,news,46273,Wjechal_samochodem_w_autobus_MPK_.html


Czytelnik pytał także o autobus przegubowy 505 o nr. rejestracyjnym DL 45633. Ten jednak wprawdzie widnieje w bazie, ale już od zeszłego roku nie stanowi własności legnickiego MPK, a… skupu złomu pod Włocławkiem.

Skąd jednak w ministerialnej bazie rozbieżności w kwestii sprawnych i gotowych do jazdy autobusów? Tego MPK nie wie i raczej nie uda się tego jednoznacznie ustalić. Samo MSW przyznaje: Centralne Ewidencja Pojazdów wcale nie musi być aktualna!

Dane mogą być stare, bo jest wiele instytucji, które wprowadzają do niej informacje w różnych ustawowych terminach. Poza tym, na wpisy w ewidencji może mieć wpływ jakość usług telekomunikacyjnych, czy „siła wyższa”. A resort nie ma uprawnień do samodzielnego aktualizowania i sprawdzania bazy – o czym sam informuje na stronie „Bezpiecznego Autobusu”. Mechanizm działania jest o tyle ciekawy, że własną internetową bazę posiada też Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, gdzie znajdują się informacje o polisach OC. Czasem także tych, które według CEP nie istnieją!

Wychodzi więc na to, że „Bezpieczny Autobus” – choć jest całkiem użytecznym narzędziem – nie powinien być podstawą do zbyt pochopnych wniosków na temat przewoźnika, z którym wybieramy się w podróż.

Autor: DZ (lca.pl)