Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 97 tys. samochodów elektrycznych. W pierwszym miesiącu tego roku ich liczba zwiększyła się o 2376 sztuk, to o 56 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z raportu Licznik Elektromobilności. Choć to niewielka liczba w porównaniu do innych krajów, takich jak Niemcy czy Norwegia.
Istnieją jednak przeszkody, które utrudniają rozwój elektromobilności w Polsce. Jedną z największych barier jest brak infrastruktury ładowania. Na koniec stycznia 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2612 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które dysponowały 5139 punktami ładowania. W porównaniu z innymi krajami europejskimi, takimi jak Niemcy czy Francja, Polska wciąż pozostaje zacofana pod względem infrastruktury ładowania.
Aby przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce, rząd wprowadził szereg programów i zachęt dla kierowców. Jednym z nich jest tzw. "Mój elektryk", który zakłada dofinansowanie zakupu samochodów elektrycznych oraz instalacji stacji ładowania. W 2020 roku rząd ogłosił także plany budowy 2 000 nowych publicznych punktów ładowania do 2025 roku.
W Polsce działa także kilka producentów samochodów elektrycznych, takich jak Tesla, KIA, BMW, Renault czy Volkswagen. W ostatnich latach zwiększyła się liczba modeli samochodów elektrycznych oferowanych na polskim rynku, co sprzyja popularności tej technologii wśród konsumentów.
Podsumowując, elektromobilność w Polsce rozwija się, choć wciąż pozostaje zacofana w porównaniu z innymi krajami europejskimi. Aby przyspieszyć ten proces, konieczna jest rozbudowa infrastruktury ładowania oraz wprowadzenie zachęt dla kierowców do zakupu samochodów elektrycznych. Wraz z rozwojem technologii ważny jest również wzrostem świadomości o nowej i innej motoryzacji.