Szanowny czytelniku

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez portal lca.pl.

Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych BAJT z siedzibą w Legnicy przy ul. Pomorskiej 56, 59-220 Legnica, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP 6911626150, REGON 390590290.

Cele przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
- świadczenie usług drogą elektroniczną
- dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
- wykrywanie botów i nadużyć w usługach
- pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
- świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
- pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności



ZGADZAM SIĘ
Przełomowe momenty w historii samochodów elektrycznych
Autor: WP(lca.pl) - 2024-02-29 09:46:12
Elektromobilność, czyli stosowanie pojazdów napędzanych elektrycznością, ma długą historię sięgającą kilku wieków. Od wczesnych eksperymentów z wykorzystaniem baterii elektrycznych w XIX wieku, poprzez rozwój pierwszych praktycznych pojazdów elektrycznych w latach 1800-1900, aż do współczesnych innowacji w technologii akumulatorów, elektromobilność przeszła długą drogę. Kluczowym momentem w historii elektromobilności było również pojawienie się firmy Tesla Motors, której innowacyjne podejście do elektrycznych samochodów stało się symbolem nowoczesnego podejścia do transportu. Wraz z rosnącym zainteresowaniem ochroną środowiska i koniecznością zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, elektromobilność zyskuje na znaczeniu, a inwestycje i regulacje w XXI wieku stają się kluczowym czynnikiem przyspieszającym ten proces.
Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Podziękuj
Reklama

Wczesne eksperymenty


Wczesne eksperymenty z elektromobilnością w XIX wieku są fascynującym okresem w historii rozwoju transportu elektrycznego. Początki tej rewolucji sięgają momentu wynalezienia pierwszych baterii elektrycznych przez Alessandro Volta w 1800 roku. Ta przełomowa technologia otworzyła drogę dla eksperymentów z zastosowaniem energii elektrycznej w transporcie.

Już w pierwszej połowie XIX wieku naukowcy i inżynierowie zaczęli eksperymentować z wykorzystaniem elektryczności do napędzania pojazdów. Jednym z pierwszych zauważalnych osiągnięć było stworzenie elektrycznych foteli, które poruszały się po płaskich powierzchniach dzięki zastosowaniu prostych silników elektrycznych. Jednakże, to elektryczne tramwaje zaczęły być pierwszym masowo wykorzystywanym środkiem transportu elektrycznego w miastach.

W latach trzydziestych XIX wieku, Robert Anderson, szkocki wynalazca, zbudował jeden z pierwszych prototypów elektrycznego pojazdu napędzanego bateriami. Był to prymitywny pojazd, ale jego stworzenie było kamieniem milowym w historii elektromobilności, pokazując, że istnieje możliwość zastosowania elektryczności w transporcie indywidualnym. Jednakże, ograniczenia technologiczne tamtej epoki, zwłaszcza związane z wydajnością baterii, uniemożliwiały szerokie zastosowanie elektrycznych pojazdów na skalę komercyjną.

Warto podkreślić, że choć wczesne eksperymenty z elektromobilnością w XIX wieku miały swoje ograniczenia technologiczne i nie doprowadziły jeszcze do masowego przyjęcia pojazdów elektrycznych, to jednak stanowiły ważny fundament dla późniejszych innowacji i rozwoju tej dziedziny.

Pierwsze praktyczne pojazdy elektryczne

W latach 1800-1900 nastąpił znaczący rozwój praktycznych pojazdów elektrycznych, który przyczynił się do rewolucji w transporcie miejskim. W tym okresie pojawiły się pierwsze praktyczne zastosowania elektryczności w transporcie, w tym elektryczne tramwaje i taksówki.

Jednym z pierwszych zastosowań pojazdów elektrycznych były elektryczne tramwaje. Pierwszy elektryczny tramwaj uruchomiono w roku 1881 w Lichterfelde, dzielnicy Berlina. Ten wydarzenie zapoczątkowało erę elektryfikacji transportu publicznego, a tramwaje elektryczne szybko zaczęły zastępować tradycyjne tramwaje konne i parowe, co przyniosło liczne korzyści, takie jak większa czystość, cichsza jazda i większa wydajność.

W latach 90. XIX wieku i na początku XX wieku, pojawiły się również elektryczne taksówki. Przykładem może być elektryczna taksówka konstrukcji William Morrison, zaprezentowana w 1897 roku w Stanach Zjednoczonych. Te wczesne elektryczne taksówki oferowały cichą i wygodną jazdę, co było szczególnie cenione w gęsto zabudowanych obszarach miejskich.

Wiele z tych wczesnych praktycznych pojazdów elektrycznych działało na akumulatory kwasowo-ołowiowe, które były dostatecznie wydajne, aby zapewnić wystarczającą moc i zasięg dla potrzeb transportu miejskiego. Chociaż akumulatory te miały swoje ograniczenia, takie jak ograniczony zasięg i czas ładowania, to jednak stanowiły kluczowy krok w rozwoju elektromobilności i umożliwiły początkowe sukcesy elektrycznych pojazdów.

Więcej o historii pojazdów przeczytacie na Otoev.pl

Rozwój technologii akumulatorów

Rozwój technologii akumulatorów odgrywa kluczową rolę w promowaniu elektromobilności i umożliwianiu przechodzenia na pojazdy elektryczne jako alternatywę dla pojazdów spalinowych. Od czasów wczesnych eksperymentów w XIX wieku do współczesności, technologia akumulatorów uległa znaczącemu postępowi, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu, wydajności i trwałości baterii, a także obniżenia kosztów produkcji.

Pierwsze praktyczne pojazdy elektryczne w XIX wieku działały na akumulatory kwasowo-ołowiowe. Chociaż były one stosunkowo ciężkie i miały ograniczony zasięg, to jednak stanowiły pierwszy krok w rozwoju elektromobilności. W latach 80. XX wieku wprowadzono akumulatory niklowo-kadmowe, które charakteryzowały się większą gęstością energii i dłuższym czasem życia w porównaniu do akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Stały się one popularnym wyborem do zasilania urządzeń elektronicznych przenośnych, ale ze względu na swoje toksyczne składniki, ograniczono ich stosowanie w pojazdach elektrycznych.

W latach 90. XX wieku akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe zaczęły zastępować akumulatory niklowo-kadmowe. NiMH oferowały większą pojemność, były mniej toksyczne i miały potencjał do zastosowania w pojazdach elektrycznych. Znajdowały one zastosowanie w niektórych modelach samochodów hybrydowych.

W tym samym czasie akumulatory litowo-jonowe stały się standardem w zasilaniu urządzeń przenośnych, a następnie także w pojazdach elektrycznych. Oferują one wysoką gęstość energii, niską masę, długi czas życia oraz szybkie czasy ładowania. Są szeroko stosowane w dzisiejszych elektrycznych samochodach i pojazdach hybrydowych.

Jednym z najnowszych postępów w technologii akumulatorów są akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4), które cechują się wyższą trwałością, odpornością na uszkodzenia termiczne i elektryczne, co sprawia, że są one coraz bardziej pożądanym rozwiązaniem w elektromobilności.

Rezygnacja z pojazdów elektrycznych na rzecz pojazdów spalinowych

W okresie XX wieku, szczególnie w pierwszej połowie, elektromobilność musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, które przyczyniły się do ograniczenia rozwoju pojazdów elektrycznych na rzecz pojazdów spalinowych. Jednym z kluczowych czynników był rozwój technologii silników spalinowych oraz dostępność paliw kopalnych, takich jak benzyna i diesel, które stały się łatwo dostępne i stosunkowo tanie. To sprawiło, że pojazdy z silnikami spalinowymi były bardziej atrakcyjne dla konsumentów, którzy doceniali szybkie tankowanie i większy zasięg.

W miarę postępu technologicznego silników spalinowych, ich wydajność, trwałość i moc znacznie się zwiększyły, co sprawiło, że wybór pojazdów spalinowych stał się bardziej powszechny. Wzrost inwestycji w infrastrukturę związanej z pojazdami spalinowymi, takich jak budowa autostrad, stacji benzynowych i warsztatów mechanicznych, również utrwalał dominację tego typu pojazdów.

Dodatkowo, w XX wieku elektromobilność nie otrzymała takiego wsparcia ze strony rządów, jak pojazdy spalinowe. Brak działań na rzecz promowania elektromobilności oraz ograniczone inwestycje w rozwój infrastruktury ładowania sprawiły, że pojazdy elektryczne pozostawały w cieniu swoich spalinowych odpowiedników.

W rezultacie, mimo pewnych sukcesów i innowacji w dziedzinie elektromobilności w XX wieku, pojazdy elektryczne nie zdołały zdobyć takiej popularności jak pojazdy spalinowe, co przyczyniło się do ich ograniczonego rozwoju w tym okresie.

Przełom Tesla Motors

Przełom Tesla Motors jest kluczowym momentem w historii elektromobilności, który odegrał znaczącą rolę w przyspieszeniu adaptacji i akceptacji pojazdów elektrycznych na skalę globalną. Tesla Motors, założona przez Elona Muska, Martina Eberharda i Marca Tarpenninga w 2003 roku, miała za zadanie przełamać stereotypy dotyczące pojazdów elektrycznych i wykreować nowoczesną, wydajną oraz atrakcyjną alternatywę dla pojazdów spalinowych.

Jednym z kluczowych osiągnięć Tesli Motors było wprowadzenie na rynek elektrycznego samochodu Tesla Roadster w 2008 roku. Roadster był pierwszym w pełni elektrycznym samochodem sportowym, który oferował imponujący zasięg oraz osiągi porównywalne z tradycyjnymi pojazdami sportowymi z silnikami spalinowymi. To osiągnięcie pokazało, że pojazdy elektryczne mogą być nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także zapewniać emocjonującą jazdę i wydajność.

Jednak prawdziwym przełomem było wprowadzenie na rynek Modelu S w 2012 roku. Model S był pierwszym masowo produkowanym elektrycznym samochodem, który zdobył znaczącą popularność wśród konsumentów. Oferował on imponujący zasięg, luksusowe wyposażenie, rewolucyjny design i doskonałe osiągi, co sprawiło, że stał się on symbolem elektromobilności i ugruntował pozycję Tesli na rynku motoryzacyjnym.

Kolejne modele Tesli, takie jak Model X, Model 3 i Model Y, kontynuując tradycję innowacji i doskonałości, zdobyły szerokie uznanie i stały się liderami w swoich segmentach rynkowych. Wprowadzenie przez Teslę zaawansowanej technologii autonomii jazdy oraz budowa globalnej sieci stacji ładowania Supercharger dodatkowo przyspieszyły adaptację elektromobilności.

Inwestycje i regulacje

W XXI wieku inwestycje i regulacje odegrały kluczową rolę w promowaniu elektromobilności oraz w kształtowaniu środowiska przyjaznego dla rozwoju pojazdów elektrycznych. Wiele rządów na całym świecie wprowadziło programy subsydiów i ulg podatkowych dla nabywców pojazdów elektrycznych, co miało zachęcić konsumentów do wyboru elektrycznych samochodów. Dodatkowo, inwestycje w infrastrukturę ładowania, rozwój norm emisji oraz innowacyjne projekty wsparcia dla elektromobilności przyczyniły się do poprawy dostępności, wydajności i akceptacji pojazdów elektrycznych. Te działania mają na celu promowanie elektromobilności oraz tworzenie sprzyjającego środowiska dla rozwoju tej technologii, co przyczynia się do przyspieszenia transformacji w kierunku bardziej zrównoważonego transportu.

Przez wieki elektromobilność rozwijała się stopniowo, począwszy od wczesnych eksperymentów z bateriami elektrycznymi w XIX wieku, aż po współczesne innowacje w dziedzinie technologii akumulatorów. Kluczowymi momentami w historii elektromobilności były pierwsze praktyczne pojazdy elektryczne w latach 1800-1900 oraz przełomowe osiągnięcia firmy Tesla Motors w XXI wieku. Inwestycje i regulacje, szczególnie w XXI wieku, odegrały kluczową rolę w promowaniu elektromobilności i tworzeniu sprzyjającego środowiska dla rozwoju pojazdów elektrycznych. Dzięki temu elektromobilność staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych, przyczyniając się do przyspieszenia transformacji w kierunku bardziej zrównoważonego transportu.

Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Podziękuj
Reklama - sponsor działu


Ile CO2 i wszystkiego innego wydziela się przy produkcji i złomowaniu elektryków? Co ze zużytymi bate***kami? Można gdzieś w Niemczech, Francji zobaczyć jak to się robi? Czy jak zawsze wywożą wszystko do Azji...
[]
Zrownowazony transport to taki w ktorym Pan jezdzi suvem, a Plebs zbiorkomem. Wszystko w imię "Ekologii". pozdrawiam myślących
[niepokorny]
Polecamy
Pozostałe informacje
REKLAMA
REKLAMA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Gazeta LCA.pl

Warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 154

Warning: closedir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 159

Warning: rsort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 161
 

Copyright - 2001- 2024 - Legnica - Grupa portali LCA.pl. Wszystkie prawa zastrzezone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Zasad korzstania z serwisu
Lca.pl napędzają profesjonalne serwery hostings.pl

T: 0,268s - V: A1.00 - C: 1 - D: 06.05.2024 20:47:46 CO: