Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej została dołączona karta informacyjna przedsięwzięcia. Jest to opracowanie, w którym dokonano prognoz oddziaływania rozbudowy autostrady A4 w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza i jakości wód, a także zawarto informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska, takie jak rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie – informuje na swojej stronie internetowej wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące, czyli działania mające na celu ograniczenie do minimum lub wykluczenie negatywnego oddziaływania na obszar, które może zaistnieć na skutek realizacji inwestycji. Określona została między innymi lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni oraz zakresu nadzoru przyrodniczego.
Obecna dwujezdniowa autostrada, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego, zastąpiona zostanie nową, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie obiektów inżynierskich, powstanie jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Rozbudowa uwzględnia lokalne uwarunkowania i odsunięcie od zabudowy mieszkaniowej w Krzyżowej i Szczytnicy.
Zadanie planowane jest do realizacji w formule „Projektuj i buduj” w latach 2027 – 2029. Inwestycja finansowana ze środków budżetu państwa, wpisana jest do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)