Nowe stawki:
Rower lub motorower:
Usunięcie – 166 zł
Przechowywanie (doba) – 20 zł
Motocykl:
Usunięcie – 324 zł
Przechowywanie (doba) – 30 zł
Pojazd do 3,5 ton
Usunięcie – 670,16 zł
Przechowywanie (doba) – 50 zł
Pojazd od 3,5 t do 7,5 ton
Usunięcie – 871 zł
Przechowywanie (doba) – 50 zł
Pojazd od 7,5 t do 16 ton
Usunięcie – 1230 zł
Przechowywanie (doba) – 80 zł
Pojazd powyżej 16 ton
Usunięcie – 1813 zł
Przechowywanie (doba) – 150 zł
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
Usunięcie – 2205 zł
Przechowywanie (doba) – 150 zł
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego:
Usunięcie – 166 zł
Przechowywanie (doba) – 20 zł
Uzasadnienie zmian
Zgodnie z art. 130a ust. 5f ustawy Prawo o ruchu drogowym, usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingów strzeżonych to zadania powiatów. Rada powiatu, na podstawie art. 130a ust. 6, określa opłaty związane z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów, biorąc pod uwagę koszty oraz konieczność sprawnej realizacji tych zadań.
Koszty obejmują nie tylko wynagrodzenie usługodawcy, ale również koszty administracyjne i pracownicze związane z obsługą procesu usuwania pojazdów. Na te koszty składają się m.in. koszty pracownicze, wynagrodzenia minimalne, jak również prognozowany wzrost kosztów administracyjnych na rok 2024. Rzetelna kalkulacja tych kosztów jest zgodna z wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego, które potwierdzają, że gminy muszą brać pod uwagę wszystkie koszty związane z realizacją tego zadania.
W przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, opłaty będą wyliczane na podstawie tych samych kosztów, przy czym stawki nie mogą przekroczyć maksymalnych opłat ustalonych przez Ministra Finansów na dany rok.
Nowe stawki mają pokryć rzeczywiste koszty związane z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów, a także zapewnić sprawną realizację zadań przez powiat i gminę, co ostatecznie ma poprawić bezpieczeństwo oraz porządek na drogach w Legnicy.