Wystarczy wejść na stronę dostawcy wózków widłowych https://wozkicrown.pl/, żeby zorientować się, że mamy do czynienia z maszynami, które się wyraźnie różnią względem siebie. Do czego one służą? O tym w poniższym artykule.
Wózek widłowy systemowy to maszyna, która porusza się w bardzo wąskich korytarzach roboczych. Taki zabieg służy przede wszystkim oszczędności miejsca w magazynie – im węższa droga dla wózka widłowego, tym więcej miejsca na przechowywanie palet.
Wózek systemowy służy przede wszystkim do obsługi palet w strefie składowania:
Co ciekawe, maszyna tego typu posiada podnoszony przedział operatora – wygląda bardzo majestatycznie, gdy porusza się w wąskim korytarzu roboczym, a człowiek ją obsługujący znajduje się na wysokości przekraczającej 10 metrów.
Wózek widłowy wysokiego składowania, jak sama nazwa wskazuje, służy przede wszystkim do składowania ładunków na dużej wysokości. Czym zatem różni się od wózka systemowego? Przede wszystkim, jest to kompletnie inna konstrukcja. Choć podobnie, jak opisywana wyżej maszyna, został zaprojektowany do pracy na ograniczonej przestrzeni operacyjnej, to operator obsługuje ładunki z poziomu posadzki. W górę porusza się maszt i widły z paletą. Urządzenie jest nieco bardziej elastyczne, w odniesieniu do wózka systemowego, dzięki czemu z powodzeniem jest wykorzystywane do prac transportowych.
Wózek paletowy to jedna z najbardziej popularnych maszyn wyposażonych w widły. Bo kto nie zna popularnego paleciaka. Obecnie, większość dużych firm decyduje się na wózki paletowe z napędem elektrycznym - można je spotkać zarówno w wielkich centrach dystrybucyjnych, jak i supermarketach.
Wózek widłowy paletowy służy przede wszystkim do bezpiecznego i wydajnego transportu ciężkich ładunków z puntu A do punktu B, dodatkowo:
Warto nadmienić, że prace transportowe towarzyszą większości operacji realizowanych w magazynie, a co za tym idzie, maszyna może równie dobrze służyć do przygotowania towaru do wysyłki czy też zadań przeładunkowych.
Wózek czołowy to taka maszyna, którą wyobrażamy sobie, gdy zamykamy oczy i myślimy o wózku widłowym – koła, kabina i widły w przodu. Jest to najbardziej uniwersalny sprzęt z opisywanych, ale co za tym idzie, trudno wyróżnić go jeżeli chodzi o konkretną specjalizację. Może wykonywać wszystkie z wymienionych prac, ale robi to na średnim poziomie wydajności.
Wózek widłowy czołowy służy przede wszystkim do obsługi ciężkich i bardzo ciężkich ładunków – dostawcy oferują maszyny mogące podnosić nawet kilkadziesiąt ton!
Jak widzicie mamy do czynienia z dużym zróżnicowaniem maszyn, który definiuje rodzaj zastosowania wózka widłowego. Współcześnie, na znaczeniu zyskują urządzenia autonomiczne, tj. takie, które pracują bez udziału operatora.